Turbo Pascal

Turbo.exe elindítása

ALT+ENTER => teljes képernyővé állítás

Mentés: F2 funkcióbillentyű, vagy a menü segítségével: ALT+F/ save

Meg kell adni a helyet és a nevét a programomnak.

PAS kiterjesztést kap.

Programírás lépései:

  1. Program beírása
  2. Mentés
  3. Program fordítása: ALT+F9 vagy menüvel: compile
  4. Program futtatása: CTRL+F9 vagy menüvel: run
  5. A felhasználói képernyő megjelenítése: ALT+F5 (tetszőleges billentyű lenyomása után visszatér a szövegszerkesztőhöz.

A teljes programból való kilépés: ALT+X

Pascal program felépítése

3 részből áll:

            Program fej => program azonosítására szolgál

            Deklarációs rész => unitok, változók, konstansok…stb. definiálása

            Programtörzs => utasítások, azaz maga a program

Amit minden program tartalmaz, azaz minden kezdetben beírhatunk.

Program programnev;

Uses crt;

 

Begin

            {programtörzs}

End.

A programban nem használunk ékezeteket, kivéve, ha Write utasításban aposztrófok közé teszem.

Megjegyzéseket a programban kapcsos zárójelek közé tehetek.

Minden utasítást pontosvessző zár le. (azért vannak kivételek)


program elso;

uses crt; {unit megadása, azért van rá szükség, mert ebben van leírva pl a képernyőtörlés}

begin

clrscr; {képernyőtörlés}

write('hello world!'); {kiírom a képernyőre azt ami az aposztrófok között szerepel.}

readln; {nem lép ki azonnal a programunk, hanem vár egy enter leütésére}

end.

program koszones;

uses crt;

begin

textbackground(white); {háttérszín beállítása, zárójelben egy színt adunk meg neki, vagy egy számot 0..15 között.}

clrscr;

gotoxy(35,12); {pozicionálás, beállítom honnan kezdjen el írni. Két paramétere van az x és az y koordináta}{x max 80, y max 25 lehet}

textcolor(blue); {betűszín beállítása, zárójelben a paraméter, hogy milyen színű legyen a betű}

write('hello world!');

readln;

end.

 

program csillag;

uses crt;

var i:integer; {változó definiálása. integer=egész, real=valós, const=konstans…}

begin

textbackground(blue);

clrscr;

randomize; {véletlenszerűsítés}

for i:=1 to 60 do {60 db csillagot szeretnék a képernyőre kiírni}

 begin

   textcolor(random(15)); {betűszín, paramétere: random(15), mert a színek 0-15-ig vannak, és azt szeretném, hogy véletlenszerűen válasszon közülük a program, azért, hogy ne mind a 60 csillag sárga legyen}

   gotoxy(random(80), random(25)); {két paraméter van, az x és az y koordináta, itt most random(80) az x koordináta, ami azt jelenti, hogy véletlenszerűen válasszon a 80 közül, a másik paraméter a random (25), ami az y koordinátának felel meg}

   write('*');

 end;

readln;

end.

 

Színek


0 fekete

1 blue

2 green

3 cyan

4 red

5 magenta

6 brown

7 lightgray

8 darkgray

9 lightblue

10 lightgreen

11 lightcyan

12 lightred

13 lightmagenta

14 yellow

15 white