-
A számítógép
legfontosabb kiviteli perifériája, azaz a számítógép által vezérelt képernyős
megjelenítő készülék a monitor
-
Kiviteli periféria: azok a berendezések, melyeknek segítségével a számítógép üzeneteket
küld számunkra, illetve amelyeken munkájának eredményét megjeleníti.
-
A monitor az
információk képi megjelenítésére szolgál. További elnevezései: megjelenítő,
képernyő, display.
-
Alaphelyzetben minden
szöveg, ábra és egyéb megjeleníthető információ a képernyőre kerül.
-
Az adatfeldolgozás
eredményei, a gép üzenetei, a billentyűzeten begépelt szöveg is kikerül a
képernyőre, és ezen láthatjuk minden egérrel végzett műveletünk eredményét is.
-
A gép a memóriájából
viszi át az adatokat a monitorra, tehát itt is egyirányú, de a billentyűzettel
ellentétes irányú adatáramlásról van szó.
-
A videokártya
tartalmazza azt az elektronikát, amely a monitort illeszti a számítógépünkhöz.
-
A kártya paraméterei
(típusa) meghatározza azt a monitortípust, melyet használunk.
-
A kártya és a monitor
csak együtt használható, természetesen azonos típusúnak kell lenniük.
Monitor kialakulása, fejlődése
o
Néhány évvel később
kifejlesztettek egy olyan monitortípust, mely szöveges módban ugyanazt tudta,
mint az MDA, azonban 4 különböző színnel dolgozott. 16 színből egyszerre 4
színt tett láthatóvá.
§
A következő lépés az EGA- Enchanced
Graphic Adapter, mely grafikus üzemmódban 640×350-s
felbontással 64 színből 16 színű megjelenítést tett lehetővé.
§
Ezek a kártyák
digitális videojelet szolgáltattak a monitorok számára.
o
E szabvánnyal egyidőben megjelent egy másik szabvány is. Neve: HERCULES.
o
720×348 képpontot
jelenít meg, de csak monochrome, azaz egyszínű
megjelenítést tett lehetővé.
o
Ezek a rendszerek
sokkal olcsóbbak voltak, mint a színesek, ezért ahol a színeknek nem volt
jelentősége (szövegszerkesztés, adatbáziskezelés) ott
nagyon jól használhatóak voltak.
§
1987-ben terjedt el a
ma is használatos szabvány a VGA-Video Graphic Array, mely alapvetően 640×480 képpontú felbontású 256
színű megjelenítést tesz lehetővé.
§
Analóg videojelet
szolgáltatnak.
§
A VGA szabványnak
számos változata létezik, azonban az alapfelbontást minden monitornak ismerni
kell.
·
16, 256 és még több
színnel.
o
Napjainkban SVGA-Super Video Graphic Array szabvány terjedt
el.
o
Ezek felbontása
rugalmasan változtatható a monitor és a felhasználó igénye szerint
A monitor működése és a videokártya:
-
Az hogy milyen monitort
és kártyát csatlakoztathatunk a számítógépünkhöz, csak igényeinktől és anyagi
lehetőségeinktől függ.
-
A videokártya a legtöbb
esetben valamelyik bővítőhelyen található, de vannak PC-k amelyekben a videokártya elektronika az alaplapra van
integrálva.
-
A kép megjelenítéséhez
a CPU információt küld a videokártyának, ami azt továbbítja a monitornak.
-
Sok esetben a
videokártya a számításigényes műveleteket maga végzi el. (3D grafika
létrehozása)
-
A számítógép
felbontását vagy sebességét-több tényező mellett-leginkább a videokártya
befolyásolja.
-
A videokártyák 3
lényeges paraméterrel rendelkeznek:
o
Sebesség
o
Megjeleníthető színek
száma
o
Felbontás
-
A videokártya határozza
meg a kép megjelenítéséhez használható színek számát is.
Legjellemzőbb szín mélységértékek
A színek előállításához |
A megjelenő színek száma |
Egyéb megjegyzés |
1 bit |
2 szín |
Ma már nem
jellemző színmélység |
2 bit |
4 szín |
|
4 bit |
16 szín |
|
8 bit |
256 szín |
Kis kapacitású gépeken
használatos színmélység |
16 bit |
65536 szín |
Napjainkban használt |
24 bit |
16,7
millió szín |
Grafikai munkák esetén |
32 bit |
4,3
milliárd szín |
Professzionális grafikus
alkalmazások használatához |
A 16 bites színmélységet High Color üzemmódnak a 24 és 32 bites színmélységet
True Color
üzemmódnak nevezzük.
A
monitorok csoportosítása
1.
A kép megjelenítés elve
szerint
2.
A megjelenített kép
típusa szerint
3.
A monitor mérete
szerint
4.
A felbontóképesség és a
megjeleníthető színek száma, színmélység szerint
történik.
1)
A kép megjelenítés elve
szerint:
a)
Katódsugárcsöves
b)
Folyadékkristályos
c)
Gázplazmás
a)
Katódsugárcsöves:
CRT- Cathode Ray
Tube
A televíziókban és a hagyományos számítógépes monitorokban
is alkalmazott technológia, amely egy elektronsugár segítségével rajzol ki képet
egy foszforeszkáló képernyőfelületre.
(fényporral bevont hátsó falára)
A monitorok egyik
legfontosabb részegysége a katódsugárcső. Ez egy légmentesen lezárt,
speciálisan kialakított kúpos üvegcső. A kúp "csúcsában" foglal
helyet az elektronágyú. Ebben egy vagy több katód -- elektromos fűtőszállal
történő hevítés közben -- az anód felé gyorsuló elektronokat bocsát ki, melyek
összességét elektronsugárnak (nyalábnak) nevezzünk.
A katódsugárcsőből áramló elektronsugár vízszintesen és függőlegesen
eltéríthető, a képernyőfelületbe ütközve pedig azt a látható tartományba eső
fény kibocsátására serkenti. A kép megjelenítése során az elektronsugarat úgy
vezérlik, hogy az soronként bejárja a kijelző teljes
felületét, amelynek során intenzitását az előállítandó kép színeinek
megfelelően változtatják. Az elektronsugár másodpercenként legalább 50-szer
befutja a képernyőt.
A katódsugárcsöves kijelzők képfrissítési frekvenciája és felbontása bizonyos
keretek között változtatható.
Ezen monitorok súlya és kiterjedése igen nagy, ezért
hordozható gépekbe nem építhetők be.
b)
Folyadékkristályos
LCD: Liquid Crystal
Display
Laptopok, notebookokon
alkalmazzák, de ma már asztali típusa is létezik.
Előnyük:
a vékonyságukból adódó kis helyigény és az alacsony energiafelhasználás.
Hátrányuk:
A kötött
képfelbontás és a magasabb ár.
A kötött felbontás azt jelenti, hogy az LCD monitorok a
katódsugárcsöves monitorokkal ellentétben csak egyféle. Pl:
800×600-as vagy 1024×768 képpont méretű kép jó
minőségű megjelenítésére alkalmasak.
Más felbontás esetén a képminőség romolhat.
Az LCD technika továbbfejlesztésével megjelentek az
úgynevezett TFT (Thin Film Transistor)
technológiával készült kijelzők.
Előnyük:
Katódsugárcsöves
monitorokhoz hasonlóan jó képminőséget garantálnak.
Grafikus
alkalmazások futtatására, mozgóképek szerkesztésére az LCD helyett TFT kijelzőt
érdemes választani.
c)
Gázplazmás:
Legkevésbé ismert
A gázok a bennük lévő mozgó elektronok hatására fényt
bocsátanak ki.
Az ilyen kijelzőkben ionizált neon- vagy argongázt zárnak
két olyan üveglap közé, melyekben vízszintesen és függőlegesen vezetékek vannak
beágyazva.
Ezen
vezetékek metszéspontjai határozzák meg a fényt kibocsátó képpontokat.
2.
A megjelenített kép
típusa szerint
a)
Alfanumerikus
b)
Grafikus
Az alfanumerikus monitorok
képernyőjén 25 sorban soronként 80 karakter volt megjeleníthető és csak a
karakterek helyei voltak megcímkézhetőek.
Az ilyen monitorok kis memóriaigénnyel rendelkeztek.
A grafikus monitorok már bonyolult ábrák, képek
megjelenítésére is képesek, mert ezeknél a tárolás és megjelenítés képpontokban
történik.
Nagy memóriaigény jellemzi őket.
3.
A monitor mérete
szerint
A monitor méretét a képátló hüvelykben (coll) mért hossza
alapján határozzuk meg.
1 coll =
A
A
4.
A felbontóképesség és a
megjeleníthető színek száma (színmélység) szerint
Felbontás: Egy
képernyősorban található képpontok számának és képernyősorok számának
szorzataként adjuk meg.
Képpont: A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A
videokártya felbontása a képernyőn megjelenő pixelek számát jelenti. Képpontok
mérete általában 0,28 mm.
Pl.: 640×480: 640
képpont, függőlegesen pedig 480képpontot gyújt ki az elektronsugár.
Minél nagyobb a
felbontás, annál élesebb a kép.
Monitor
típus |
Felbontás |
Legnagyobb
színmélység |
HERCULES |
720×348 |
2 szín |
CGA |
640×200 |
2 szín |
CGA |
320×200 |
4 szín |
EGA |
640×350 |
16 szín |
VGA |
640×480 |
256 szín |
SVGA |
800×600 |
16
milliárd szín |
XGA |
1024×768 |
16
milliárd szín |
SXGA |
1280×1024 |
16
milliárd szín |
VXGA |
1600×1200 |
16
milliárd szín |
A korszerű 15”-os vagy nagyobb méretű
monitoroktól elvárható, hogy 1024×768-as felbontást legalább 70-75 Hz-es módban
jelenítse meg.
A monitor frekvenciái
Egy teljes
képernyőnyi kép megjelenítéséhez ismétlődően pásztázni kell az
elektronsugarakkal a képernyőt.
Egy
állókép tartásához is folyamatosan kell frissíteni a képpontokat.
Minimum 75
Hz, de a legjobb, ha 85 Hz-en tud működni. Ez az jelenti, hogy a monitor
75-ször (85-ször) rajzolja ki másodpercenként a képet.
Erre azért
van szükség, mert az emberi szem képes érzékelni, ha ennél lassabban történik a
frissítés.
Ajánlott felbontások az átlók függvényében
|
640×480 |
|
|
640×480 |
800×600 |
|
800×600 |
1024×768 |
|
1024×768 |
1280×1024 |
|
1280×1024 |
1600×1200 |